| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| CHH501 | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği-I | DERS | 1 | 1 | 6.00 |
Yüksek Lisans
TÜRKÇE
Bu ders, öğrencinin cerrahi girişim gerektiren hastalık süreçlerinde hemşirelik bakımını bilimsel, etik ve kanıta dayalı yaklaşımlar çerçevesinde planlayabilmesini, uygulayabilmesini ve değerlendirebilmesini amaçlar.
Dr.Öğr.Üyesi İlknur ÇALIŞKAN Dr.Öğr.Üyesi Berna DİZER
| 1 | Cerrahi bakım süreçlerini bütüncül olarak analiz eder ve hasta güvenliği, etik ilkeler ve profesyonel sorumluluk çerçevesinde yönetir. |
| 2 | Stres, sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi, yara iyileşmesi ve şok gibi cerrahiye özgü fizyopatolojik süreçleri yorumlar ve kanıta dayalı hemşirelik bakım planları geliştirir. |
| 3 | Asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon ve sterilizasyon ilkelerini uygulayarak enfeksiyon kontrolünde etkin stratejiler geliştirir ve değerlendirir. |
| 4 | Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım süreçlerinde hasta merkezli, multidisipliner yaklaşımlar geliştirir; klinik karar verme ve liderlik becerilerini sergiler. |
| 5 | Cerrahi alan enfeksiyonları, ağrı yönetimi ve hasta güvenliği konularında literatür temelli uygulamaları analiz eder, kalite geliştirme önerileri oluşturur. |
BİRİNCİ ÖĞRETİM
Yok
[Yok]
Ders, cerrahi hastalıkları hemşireliğinin temel ilke, kavram ve uygulamalarını kapsar. Cerrahi ve hemşireliğinin tarihçesi, hasta güvenliği, asepsi, enfeksiyon kontrolü, perioperatif dönem ve ağrı yönetimi gibi konuları teorik ve uygulamalı boyutta ele alır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, dersin amaç ve hedeflerinin tanıtılması | ||
| 2 | Cerrahi ve cerrahinin tarihçesi-Cerrahinin yapılış amaçları, cerrahi hemşiresinin rol ve sorumlulukları | ||
| 3 | Stres-Sıvı Elektrolit Dengesi-Dengesizlikleri, Asit-baz Dengesi ve hemşirelik bakımı | ||
| 4 | Şok ve hemşirelik bakımı | ||
| 5 | Yara iyileşmesi | ||
| 6 | Asepsi-Antisepsi-Dezenfeksiyon-Sterilizasyon-cerrahide aseptik ilkeler- temel kavramlar | ||
| 7 | Ara sınav | ||
| 8 | Ameliyat Öncesi Hemşirelik Bakım | ||
| 9 | Ameliyat sırası hemşirelik bakımı | ||
| 10 | Ameliyat sonrası bakım | ||
| 11 | Ağrı ve hemşirelik bakımı | ||
| 12 | Cerrahi Alan Enfeksiyonları | ||
| 13 | Cerrahiye özgü enfeksiyonlar | Yok | Yok |
| 14 | Cerrahide hasta güvenliği | Yok | Yok |
| 15 | Genel tekrar | Yok | Yok |
| 16 | Final sınavı | Yok | Yok |
Ignatavicius, D. D., Workman, M. L., Rebar, C. R., & Heimgartner, N. M. (Eds.). (2018). Medical-surgical Nursing: Concepts for Interprofessional Collaborative Care. Elsevier. Hinkle, J. L., & Cheever, K. H. (2013). Brunner & Suddarth's textbook of medical-surgical nursing. Lippincott Williams & Wilkins. İyigün E., Taştan S. (2015). Abrams´ın Klinik İlaç Tedavisi Hemşireler için Akılcı İlaç Uygulamaları. Akademisyen Kitabevi Özhan Elbaş N. (Ed) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları. Güneş Tıp Kitabevi Akyolcu, N., Kanan, N., & Güler, A. (2017). Cerrahi Hemşireliği I. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Akyolcu, N., Kanan, N., & Güler, A. (2017). Cerrahi Hemşireliği II. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Akyolcu, N., Kanan, N., & Aksoy, G. (2011). Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi Çelik S, Taşdemir N (2018).. Güncel Yöntemlerle Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi Brunner L.S., Suddarth D.S., Smeltzer O.C., Bare B. G. (2004). Brunner & Suddarth's Textbook of Medical-surgical Nursing, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams &Wilkins,10th edition, Philadelphia, Çelik S, (2021).. Güncel Yöntemlerle Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 70 |
| Ev Ödevi | 1 | 30 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
| Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
| Quiz | 1 | 25 | 25 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
| Quiz için Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 150 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 2 | 5 | ||||||
| ÖÇ 3 | 5 | ||||||
| ÖÇ 4 | |||||||
| ÖÇ 5 |