Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADS114 | Laboratuvar İşlemleri-II | DERS | 1 | 2 | 5.00 |
Önlisans
Diş Hekimi klinik yardımcısının görev ve sorumluluklarının öğrenilmesi, klinikte kullanılan cihaz ve malzemelerin tanınması, hasta muayenesinde ve tedavi sırasında diş hekiminin ihtiyacı olan aletleri hazırlayıp hastanın hazır hale getirilmesi ,tedavi sırasında diş hekimini dört el diş hekimliği felsefesine uygun olarak asiste edebilmesi, klinikte kullanılan sarf ve tedavi malzemelerinin stok takibini yaparak tedarik edebilme becerisine sahip olabilmesi amaçlanmaktadır..
Dr.Öğr.Üyesi Genta Agani Sabah Öğr. Görevlisi Sibel Seven Dr. Öğr. Üye. Oğuz Sandal Öğr. Gör. Tutku Arabacı Dr. Öğr. Üye. Özge Dönmez Tarakçı Dr. Öğr. Üye. Sibel Acar Öğr. Gör. Yağız Çerçioğlu
1 | Diş Hekimi klinik yardımcısı görev ve sorumluluklarını öğrenir. |
2 | Klinikte kullanılan cihaz, alet ve tedavi malzemelerini tanır ve hazırlama prensiplerini bilir |
3 | Klinik iş tanımı adı altında sekreterlik hizmetleri, strerilizasyon ve alet temizliğini yapar, malzeme tedarik eder. |
4 | Hasta-klinik -laboratuvar iş akışını takip eder ve düzenler |
5 | Etik kurallara uygun ,hasta haklarını temel alır şekilde mesleki uygulama yapar. |
6 | Koruyucu diş hekimliği uygulamalarını bilir. |
7 | Hasta haklarını bilir ve ona uygun şekilde hizmet eder. |
BİRİNCİ ÖĞRETİM
YOK
-
1. Diş hekimi asistanının taşıması gereken özellikler 1.1.Kişisel özellikler 1.2.Dış görünüm 1.2.a.Vücut temizliği 1.2.b.Giysiler 1.2.c.Kişisel bakım ve makyaj 1.3.İletişim becerileri 1.3.a.Yüz yüze iletişim kuralları 1.3.b.Telefonla iletişim kuralları 1.3.c.Yazılı iletişim kuralları 1.3.d.Tedarikçilerle iletişim 2. Sekreterlik hizmetleri 2.1.Randevu verilmesi ve telefon replikleri 2.1.1.Telefonda randevu verilmesi 2.1.2.Randevu aksamalarının önlenmesi 2.1.3.Klinik akışının belirlenmesi 2.2.Hasta akışının sağlanması 2.2.1.Gelen hastaların kabul edilmesi 2.2.2.İkram sunulması 2.2.3.Sohbet edilmesi 2.2.4.Hasta kartı akışının takip edilmesi 2.2.5.Muayene odasına hastanın kabul edilmesi 2.2.6.Hasta çıkışının sağlanması 2.3.Klinikte uyumun devam ettirilmesi 2.3.1.İş planı uygulanmasının sağlanması 2.3.2.Malzemelerin takip edilmesi 2.3.3.Laboratuvar akışının sağlanması 2.3.4.Düzenli toplantıların organize edilmesi 2.3.5.Klinik mutfağının takip edilmesi 2.3.6.Özlük dosyalarının takip edilmesi 2.3.7.Yeni personele klinik kurallarının öğretilmesi 2.3.8.Mekan koşullarında devamlılık sağlanması 2.4.Kendini korumanın bilinmesi ve uygulanması 2.4.1.Bulaşıcı enfeksiyonlardan korunma 2.4.2.Toksik ajanlardan korunma 2.4.3.Radyasyondan korunma 3. Klinik hizmetleri 3.1.Muayene odasında düzen sağlanması 3.2.Hastanın muayene odasına kabul edilmesi 3.3.Hekimin hasta başında asiste edilmesi 3.4.Radyografi çekilmesi 3.5.Fotoğraf çekilmesi 3.6.Hasta sonrasında muayene odasında düzen sağlanması 3.6.1.Laboratuvara ölçü transferi 3.6.2.Biyopsi örneği transferi 3.6.3.Malzemelerin yerine yerleştirilmesi 3.6.4.Sterilizasyon odasına alet transfer edilmesi 3.6.5.Yüzeylerin dezenfekte edilmesi 3.6.6.Sonrası hasta için hazırlık yapılması 3.6.7.Çöplerin ayrıştırılması 3.6.8.Laboratuvarda düzenin sağlanması 4. Diş hekimliğinde enfeksiyon kontrolü ve sterilizasyon 4.1.Mikrobiyoloji ve enfeksiyon 4.2.Enfeksiyon kontrolü 4.2.1.El yıkama 4.2.2.Dezenfeksiyon 4.3.Sterilizasyon 4.3.1.Aletleri temizlemek 4.3.2.Paketlemek 4.3.3.Otoklavlamak(sterilize etmek) 4.3.4.Saklamak(depolamak) 5. Sistemik hastalıklar ve diş sağlığı uygulamaları-1 5.1.Yaşamsal bulgular 5.1.1.Kişinin bilincinin değerlendirilmesi 5.1.2.Kişinin solunumunun değerlendirilmesi 5.1.3.Kişinin kan basıncının ölçülüp değerlendirilmesi 5.1.4.Kişinin vücut sıcaklığının değerlendirilmesi 5.2.Kardiyovasküler sistem hastalıkları 5.2.1.Kalp yetmezliği 5.2.2.Hipertansiyon 5.2.3.Aritmi 5.2.4.İskemik kalp hastalıkları 5.2.5.Enfektif endokardit ile ilgili durumlar 5.2.6.Kongenital kalp hastalıkları 5.2.7.Kalp kapakçığı hastalıkları 5.3.Solunum sistemi hastalıkları 5.3.1.Üst solunum yolları hastalıkları 5.3.2.Alt solunum yolları hastalıkları 6. Sistemik hastalıklar ve diş sağlığı uygulamaları-2 6.1.Kan hastalıkları ve kanama bozuklukları 6.1.1.Eritrositle ilgili hastalıklar 6.1.2. Lökositlerle ilgili hastalıklar 6.1.3.Kanama bozuklukları 6.1.4.Hemodinamik hastalıklar 6.2.Bağışıklık sistemi hastalıkları 6.2.1.Romatoid artrit 6.2.2.Sistemik lupus eritematozus 6.2.3.Skleroderma 6.2.4.Sjörgen sendromu 6.2.5.Alerjik reaksiyonlar 7. Sistemik hastalıklar ve diş sağlığı uygulamaları-3 7.1.Endokrin sistem hastalıkları 7.1.1.Diabetes mellitus 7.2.Sindirim sistemi hastalıkları 7.2.1.Ağız kuruluğu 7.2.2.Gastro-özofagal reflü 7.2.3.Peptik ülser 7.3.Sinir-kas sistemi hastalıkları 7.3.1.Epilepsi 7.3.2.Myastenica gravis 7.3.3.Multiple skleroz 7.3.4.Parkinson hastalığı 7.4.Böbrek hastalıkları 7.5.Karaciğer hastalıkları 7.6.Genetik hastalıklar 7.6.1.Fenilketonüri 7.6.2.Gaucher hastalığı 7.6.3.Down sendromu 7.6.4.Turner sendromu 8.Temporamandibuler rahatsızlıklar ve splintler 8.1.TME hareketleri 8.2.TME hastalıklarının etyolojisi 8.3.TME Hastalıklarında tanı 8.3.1.Okluzal incelemeler 8.3.2.Kas muayenesi 8.3.3.Tme muayenesi 8.3.4.Mandibula hareketlerinin değerlendirilmesi 8.3.5.Radyolojik bulgular ve MRI sonuçlarının değerlendirilmesi 8.4.Tedavi yöntemleri 8.5.Okluzal splintler 9.Diş hekimliğinde çapraz enfeksiyon kontrolü 9.1.Enfeksiyon kontrolünde uyulması gereken standart önlemler 9.1.1.Hastanın hikayesi ve özgeçmişi 9.1.2.Diş hekimi ve personelin sağlık durumu ve kişisel hijyen 9.1.3.Kişisel korunma için gerekli bariyerlerin sağlanması 9.1.4.Kontaminasyonunun yayılmasını önlemek için alınması gereken önlemler 9.1.5.Keskin ve delici aletlerin manipülasyonu ve temizlenmesi 9.1.6.Dezenfeksiyon ve sterilizasyon işlemi 9.1.7.Dental aletlerden gelişebilecek kontaminasyonun önlenmesi 9.1.8.Laboratuvara gönderilen materyallerde uyulması gereken asepsi kuralları 9.1.9.Radyolojide etkin aseptik işlemlerin uygulanması 9.1.10.Enfeksiyon kontrol programının yazılı olarak oluşturulması 10. Ağız patolojileri 10.1.Mukozal lezyonlar 10.2.Bağ doku (konnektif doku) lezyonları 10.3.Tükürük bezi hastalıkları 10.4.Çene boyun kistleri 10.5.Enflamatjuvar lezyonlar 10.6.Tümörler 10.7.Dental anomaliler 11. Koruyucu diş hekimliği 11.1.Koruyuculukta ekip çalışması 11.2.Diş hastalıklarının oluşumu 11.3.Periodontal hastalıklar 11.4.Hasta motivasyonu 11.5.Gelişimsel dönemler 11.6.Kişisel ağız bakımı 11.7.Ağız hijyeni sağlamaya yarayan ajanlar 11.8.Florürler 11.9.Özel bakıma ihtiyaçları olan hastalar için ağız hijyeni 12. Hasta hakları 13. Çalışan ve hasta memnuniyeti 13.1.Çalışan memnuniyeti 13.2.Hasta memnuniyeti 13.3.Hasta memnuniyetini etkileyen faktörler 13.4.Memnuniyet ile ilgili teoriler 14. Dental fotoğrafçılık 14.1.Fotoğraf makineleri 14.2.Flaşlar 14.3.Kayıt depoları ve düzeni 14.4.Piller
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Sekreterlik Hizmetleri | yok | yok |
2 | Klinik Hizmetleri | ||
3 | Diş hekimliğinde sağlık kayıtları | yok | yok |
4 | Sağlık Hizmetlerinde kalite standartları | yok | yok |
5 | Diş Hekimliğinde Enfeksiyon Kontrolü ve Sterilizasyon I | yok | yok |
6 | Diş Hekimliğinde Enfeksiyon Kontrolü ve Sterilizasyon-2 | yok | yok |
7 | ARA SINAV | YOK | YOK |
8 | ara sınav | ||
9 | Çalışan ve Hasta Güvenliği | YOK | YOK |
10 | Hasta Hakları | yok | yok |
11 | Çalışan ve Hasta Memnuniyeti | YOK | YOK |
12 | Klinik işletmesi | yok | yok |
13 | Diş Hekimliğinde Ağız Patolojileri | YOK | YOK |
14 | Çocuk hastaya yaklaşım | YOK | YOK |
15 | Diş hekimliğinde genel anestezi ve sedasyon | yok | yok |
16 | final |
-Diş Hekimliği Asistanlığı Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Klinik Pratiğe Yönelik Rehber Seyhan Akar Diş Hekimi Quıntessence Publishing 2-Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerleri için Dört Elli Diş Hekimliği Editör: Prof. Dr. Gülay Uzun Güneş Tıp Kitapevleri 3-Dört Elli Diş Hekimliğinde Yardımcı Personel ve Klinik Yönetimi Prof. Dr. Mehmet Ali Kılıçarslan Palme Yayıncılık
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
1 | 1 | 1 | |
1 | 1 | 1 | |
14 | 1 | 14 | |
14 | 1 | 14 | |
7 | 5 | 35 | |
14 | 5 | 70 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 135 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 | ||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 7 | 5 | 4 | 4 | 5 |