Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBE315 | Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı | DERS | 3 | 5 | 2.00 |
Lisans
Bu dersin amacı cinsel sağlık ve üreme sağlığının kadın-erkek, genç-yaşlı bütün insanlar için temel bir hak olduğunu benimseyerek, istenmeyen gebeliklerin önlenmesi, doğumların güvenli ortamlarda gerçekleşmesi, kadın-anne-çocuk sağlığı göstergelerinin iyileştirilmesi, sağlıklı bireyler ve toplumlar için ebelerin aktif rol alarak danışmanlık yapma becerilerinin kazandırılmasıdır.
Dr.Öğr.Üyesi Ayşegül DÖNMEZ
1 | Cinsel sağlık ve üreme sağlığı ile ilgili hakları ve yönetimi konusunu kavrayabilir, |
2 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı ve üreme fizyolojisi konusunu öğrenebilir, |
3 | Üreme sağlığı göstergelerindeki değişimleri değerlendirebilir, |
4 | Cinsel sağlık ve üreme sağlığı ile ilgili karşılaşılan sorunları değerlendirebilir. |
BİRİNCİ ÖĞRETİM
[Yok]
1.Hafta Tanışma, Dönemlik Ders Yürütme Planının Sunumu, Sınavlar Hakkında Bilgi Verme, 2.Hafta Kadın sağlığı göstergeleri (Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırmaları-TNSA) 3.Hafta Grup Çalışması-Uluslararası Nüfus ve Kalkınma Konferansı (ICPD) Çerçevesinde Üreme Sağlığı Hakları, Cinsel Sağlık ve Yönetimi 4.Hafta Evlilik öncesi danışmanlık 5.Hafta Grup Çalışması-Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Ebelerin Rolleri 6.Hafta Taranabilen Kadın Kanserleri, Tanılama ve Değerlendirme 7.Hafta Grup Çalışması-Ulusal ve Uluslar Arası Kuruluşların Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Faaliyetleri-Grup Çalışması 8.Hafta Ara sınav 9.Hafta Ülkemizde ve Dünyada Aile içi şiddet 10.Hafta Grup Çalışması-İstenmeyen Gebeliklerin Sonuçları, Düşükler ve Önlenmesi 11.Hafta Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığında Kanıta Dayalı Uygulamalar 12.Hafta Grup Çalışması-Hassas gruplarda üreme sağlığı sorunları 13.Hafta Hassas/Riskli Grupların Cinsel ve Üreme Sağlığı Sorunları 14.Hafta Grup Çalışması-Din ve Toplumsal Kültürün Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığına Etkisi 15.Hafta Grup Çalışması-Üremeye Yardımcı Teknikler ve Psiko-Sosyal Sorunlar 16.Hafta Final
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Dönemlik Ders Yürütme Planının Sunumu, Sınavlar Hakkında Bilgi Verme, | ||
2 | Kadın sağlığı göstergeleri (Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırmaları-TNSA) | ||
3 | Grup Çalışması-Uluslararası Nüfus ve Kalkınma Konferansı (ICPD) Çerçevesinde Üreme Sağlığı Hakları, Cinsel Sağlık ve Yönetimi | ||
4 | Evlilik öncesi danışmanlık | ||
5 | Grup Çalışması-Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Ebelerin Rolleri | ||
6 | Taranabilen Kadın Kanserleri, Tanılama ve Değerlendirme | ||
7 | Grup Çalışması-Ulusal ve Uluslar Arası Kuruluşların Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Faaliyetleri-Grup Çalışması | ||
8 | Yarı yıl sınavı | ||
9 | Ülkemizde ve Dünyada Aile içi şiddet | ||
10 | Grup Çalışması-İstenmeyen Gebeliklerin Sonuçları, Düşükler ve Önlenmesi | ||
11 | Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığında Kanıta Dayalı Uygulamalar | ||
12 | Grup Çalışması-Hassas gruplarda üreme sağlığı sorunları | ||
13 | Hassas/Riskli Grupların Cinsel ve Üreme Sağlığı Sorunları | ||
14 | Grup Çalışması-Din ve Toplumsal Kültürün Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığına Etkisi | ||
15 | Grup Çalışması-Üremeye Yardımcı Teknikler ve Psiko-Sosyal Sorunlar | ||
16 | Yıl Sonu Sınav |
1. Akalın A. Cinsel kimlik gelişimi. İçinde: Fincancıoğlu N, Bulut A, editörler. Cinsel sağlık bilgileri eğitimi öğretmen el kitabı, İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı; 2000. p.27-35. 2. Kaplan HI, Sadock BJ (Çeviri: E. Abay, editör). Kaplan & Sadock Klinik Psikiyatri. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2004 3. Türmen T. (2003) Toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığı. İçinde: Akın A, editör. Toplumsal cinsiyet, sağlık ve kadın, Hacettepe Üniversitesi Yayınları,.3-16. 4. Şirin A., Kavlak O. (2008) Kadın Sağlığı, Bedray Basım ve yayımcılık, İstanbul 5. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü (2009) Cinsel Sağlık Ve Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığına Giriş, Ankara 6. Set T., Dağdeviren N., Aktürk Z. (2006) Ergenlerde Cinsellik, Genel Tıp Dergisi, 16(3):137-141 7. Aslan E. (2012) Güvenli Cinsellik, http://www.uroturk.org.tr/guvenli_cinsellik.pdf 8. Kayır A. (2001) Cinsellik kavramı ve cinsel mitler. İçinde: Yetkin N, İncesu C, editörler. Cinsel işlev bozuklukları. İstanbul: Roche Müstahzarları Sanayi A.Ş, p.34-9. 9. CİSÜ Platformu, (2020) Pandemi Öncesi ve Sırasında Türkiyede CSÜS Hizmetleri İzleme Raporu. https://cisuplatform.org.tr/pandemi-oncesi-ve-sirasinda-turkiyede-csus-hizmetleri-izleme-raporu/ 10. CİSÜ Platformu, (2021) KAVRAM ATÖLYELERİ TARTIŞMA RAPORU. https://cisuplatform.org.tr/cisu-platformu-kavram-tartismalari-atolye-raporu/ 11. CİSÜ Platformu, (2021) PANDEMİ DÖNEMLERİNDE CİNSEL SAĞLIK VE ÜREME SAĞLIĞI (CSÜS) HİZMETLERİ: TOPLUM TEMELLİ HİZMETLER İÇİN REHBER. https://cisuplatform.org.tr/cisu-rehber-tasarimi-dijital/ 12. CİSÜ Platformu, (2021) Türkiye’deki Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu https://cisuplatform.org.tr/cisu-rapor-tasarimi-dijital-2021/ 13. UNFPA (2022) DÜNYA NÜFUS DURUMUNUN DURUMU RAPORU. https://turkiye.unfpa.org/tr/publications/2022-d%C3%BCnya-n%C3%BCfus-raporu-%C3%B6ne-%C3%A7%C4%B1kanlar 14. TAPV (2021). Yerel Yönetimler Bağlamında Kadın ve Üreme Sağlığı Kitapçığı. https://www.tapv.org.tr/wp-content/uploads/2022/01/Yerel-Yonetimler-Baglaminda-Kadin-ve-Ureme-Sagligi.pdf
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Gösterme | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 54 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 2 | 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 |