Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSD280 | İşaret Dili | SEÇMELİ DERS GRUBU | 2 | 3 | 2.00 |
Önlisans
ADNAN ÜRERER
1 | Sağır-dilsiz ve işitme engelli bireylerin fizyolojik durumlarını; yaşadıkları sosyal, toplumsal, ekonomik vb. sorunları öğrenir. |
2 | İşaret dilinin ve Türk işaret dilinin tarihsel gelişim sürecini öğrenir; Türk işaret dilinin grameri hakkında bilgi edinir. |
3 | Türk işaret dilinin temel kavramlarını öğrenir. |
4 | Türk işaret dilinde iletişim kurmayı öğrenir. |
BİRİNCİ ÖĞRETİM
YOK
Bu dersi tamamlayan öğrenci I. Sağır kültürü hakkında bilgi sahibi olur. İşitme engellilerle işaret diliyle iletişim kurabilir. II. Türk işaret dilinin giriş seviyesinde gramer kurallarını bilir, III. Türk işaret dilinde giriş seviyesinde üretilen işaretleri okur, anlar IV. Türk işaret dilinde giriş seviyesinde duygu ve düşüncelerini ifade eder. V. Türk işaret dilinde sağlık ile ilgili işaretleri anlar ve üretir. VI. Hasta ile iletişimin önemini ve etkili iletişim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
Türk İşaret Dili, sesbilgisel bileşenleri, kullanım özellikleri, işaret dili kullanım örnekleri, sağlık başlığında işaret dili kullanma,: 1. İşaret dili nedir? Türk işaret dili nedir? Sağır kültürü nedir? 2. Türkçenin işaretlenmesi nedir? İşaret dilinin tarihçesi. 3. Parmak alfabesi 4. Sayılar, rakamlar 5. Sağır kültüründe tanışma; Günlük hayatta kullanılan sosyal ifadelerin işaretleri 6. İşaret dilinde soru sorma 7. İşaret dilinde eylemler ve işaret dilinde olumsuzlama 8. İşaret dilinde betimlemeler (renkler, sıfatlar, yer-mekan isimleri) 9. İşaret dilinde zamirlerin ve zamanların kullanımı 10. İşaret dilinde cümle yapısı; anlam pekiştirme 11. Sağlık işaretleri 12. Günlük hayatta kullanılan sağlık alanında karşılaşılabilecek işaretler 13. Çalışma hayatımızda karşılaşabileceğimiz işaret dili ortamlarına ilişkin işaret dili anlama etkinlikleri 14. Çalışma hayatımızda karşılaşabileceğimiz işaret dili ortamlarına ilişkin işaret dili üretme etkinlikleri
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi, kurallar ve istifade edilecek kaynaklar. İşaret diliyle ilgili temel kavramlar (sağır-dilsiz, işitme engelli, işaret dili vb.). | ||
2 | Sağır-dilsiz ve işitme engelli bireylerin fizyolojik durumları. Dünyada ve Türkiye'de söz konusu bireylerin yaşadıkları toplumsal, sosyal, ekonomik vb. sorunlar ve bu sorunlara çözüm önerileri. | ||
3 | Türk işaret dilinin gramer özellikleri. Türk işaret dili alfabesi. | ||
4 | Sayılar; aile ve akrabalıkla ilgili kavramlar. | ||
5 | Zamanla ilgili kavramlar (günler, aylar, mevsimler, zaman zarfları); Coğrafyayla ilgili kavramlar (atmosfer olayları, yeryüzü şekilleri vb.). | ||
6 | Renkler; taşıtlar ve trafikle ilgili kavramlar. | ||
7 | Sıfatlar ve fiiller. | ||
8 | Ara sınav. | ||
9 | Eğitimle ilgili kavramlar. | ||
10 | Teknoloji ve finansla ilgili kavramlar; meslekler. | ||
11 | Eşya, giyim ve gıdayla ilgili kavramlar. | ||
12 | Hayvanlar; sporla ilgili kavramlar. | ||
13 | İller, İzmir'in ilçeleri, ülkeler. | ||
14 | Türk işaret diliyle temel düzeyde iletişim kurabilme uygulamaları. | ||
15 | Yarıyıl sonu sınavı. |
tid.meb.gov.tr https://tidsozluk.ailevecalisma.gov.tr “İşaret dili dilbilgisi kitabı” E. ARIK / H.DİKYUVA / B. MAKAROĞLU Aile ve sosyal politikalar bakanlığı “Türk işaret dili” Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Yayınları “Yabancı Dil Olarak Türk İşaret Dili”Ankara Üniversitesi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
1 | 1 | 1 | |
1 | 1 | 1 | |
14 | 2 | 28 | |
1 | 5 | 5 | |
1 | 5 | 5 | |
4 | 2 | 8 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 48 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 5 |